Hoe om te gaan met conflictsituaties binnen je team op kantoor

two women sitting at a table with laptops

Stel je voor, je hebt de baan van je dromen gevonden. Het werk zelf is geweldig, het kantoor is op fietsafstand van huis en je krijgt er ook nog eens goed voor betaald. Het enige wat je stoort, is de verdeeldheid in het team. Er ontstaan, onder andere door miscommunicatie, keer op keer conflicten.

Bij je vorige werkgever was het team juist heel hecht. Al vond je het werk soms wat tegenvallen, je collega’s zorgden ervoor dat je een leuke dag had. En dat heeft je werkgever niet zomaar voor elkaar gekregen, nee, daar ging een heel traject vooraf. In deze blogs geven we je tips hoe je omgaat met conflictsituaties binnen je team op kantoor én hoe je deze in de toekomst kan vermijden.

Identificatie van het probleem

Het is belangrijk om conflictsituaties tijdig te herkennen voordat ze escaleren. Dit kan gebeuren door nauwlettend gedragingen binnen het team te observeren en te luisteren naar de betrokken partijen. Let daarbij op signalen als een verhoogde spanning, vermijding van communicatie of openlijke confrontaties. Waar komt de stress vandaan? Wordt er wel naar elkaar geluisterd? En zit er een patroon in welke collega’s steeds betrokken lijken te zijn?

Een gezamenlijk doel

Er zijn vaak twee onderwerpen waar het probleem vandaan komt. Dit zijn:

  • Communicatieproblemen
    Misverstanden, gebrek aan transparantie of onduidelijke verwachtingen kunnen leiden tot communicatieproblemen binnen het team, wat op zijn beurt conflicten veroorzaakt.
  • Verschillen in waarden en doelen
    Teamleden niet hetzelfde qua doelen, werkstijlen en waarden? Logisch dat het op een gegeven moment verkeerd gaat. De neuzen staan duidelijk niet dezelfde kant op.

Natuurlijk zijn er meer oorzaken voor de conflicten. In elk geval is het belangrijk dat je deze identificeert, om ervoor te zorgen dat de neuzen weer dezelfde kant op staan. Dat je samen met elkaar werkt om een gezamenlijk doel te behalen. Op een positieve manier, wel te verstaan.

Middelen om conflicten aan te pakken

Afhankelijk van de situatie, is het handig om een aantal zaken uit te proberen. We hebben mogelijke middelen om conflicten aan te pakken voor je op een rijtje gezet. Lees:

#1 Persoonlijkheden

Ieder persoon is anders. De ene is rustig, de ander zeer extravert en weer een ander is juist heel kritisch en analytisch ingesteld. Door dit in kaart te brengen, weet je een stuk beter hoe je met wie het beste kan omgaan. Een DISC training is een mooie manier om dit te bewerkstelligen.

#2 Feedback geven

Moedig teamleden aan om constructieve feedback te geven en open te staan voor het ontvangen ervan. Dit kan helpen om problemen aan te pakken voordat ze escaleren. En ja, feedback is écht wat anders dan kritiek. Het is maar hoe je het brengt, zullen we maar zeggen.

#3 Dynamiek

‘Fake’. Het is een leus die je de gemiddelde Gen Z’er weleens hoort zeggen. En inderdaad, aan mensen die niet oprecht zijn en een toneelstukje opvoeren, heb je vrij weinig. Echte harmonie en een fijne teamdynamiek, daar heb je pas wat aan. Pas daarvoor anders de Piramide van Lencioni toe, dan weet je dat het goed zit.

Conclusie

Om conflicten binnen een team op te lossen, is het goed om allereerst te identificeren waar die problemen eigenlijk vandaan komen. Vanuit daar is het raadzaam om verschillende technieken en middelen in te zetten, om de conflicten uit eindelijk op te lossen. We hopen dat het hele team binnenkort weer met plezier naar kantoor komt!

Laatste blog berichten

Effectief omgaan met tijd

Time management is een cruciale vaardigheid in zowel ons professionele als persoonlijke leven. Het effectief beheren