Leuker kunnen we het misschien niet maken, maar wel makkelijker. Als je dat hoort dan weet je natuurlijk direct waar we het over hebben: de Belastingdienst. Als iets veel vragen oproept dan is het wel de Belastingdienst. Daarom hebben we voor jou de meest gestelde vragen rondom je belastingaangifte en de belasting voor je op een rijtje gezet.
Er wordt niet altijd even positief over gesproken: belasting. Het is namelijk iets dat we allemaal betalen. Bijvoorbeeld door direct een stuk af te staan van ons salaris elke maand. Maar bijvoorbeeld ook als je bepaalde producten koopt, zoals sigaretten of drank. Dan betaal je hier ook belasting over. Zowel burgers als bedrijven moeten geld betalen aan de overheid. En wat denk je van bijvoorbeeld motorrijtuigenbelasting omdat je een auto rijdt? In deze blog vertellen we jou er meer over!
Moet ik belasting betalen als ik in Nederland woon en werk?
Het antwoord hierop is ja. Elke Nederland in die in Nederland woont moet belasting betalen. Dat doet de overheid om geld te verzamelen voor zaken die we allemaal gebruiken of allemaal nodig hebben. Denk bijvoorbeeld aan onderwijs, sociale zekerheden en de gezondheidszorg. Maar ook wegen en openbare veiligheid worden betaald vanuit de opbrengsten van de Belastingdienst. Daarom is het belangrijk dat je je belasting betaald en dat het juist gebeurt.
Als Nederlandse staatsburger kun je gebruikmaken van deze rechten, zoals bijvoorbeeld zorg wanneer je dat nodig hebt. Maar ook de wegen die je gebruikt om naar je werk te gaan of wanneer je hulp nodig hebt en 112 kan bellen. Wie woont en/of werkt in Nederland betaalt belasting zodat je ook van heel veel zaken gebruik kan maken.
Hoe lang belastingpapieren bewaren?
Laten we eerst eens kijken naar hoe lang je nu eigenlijk je belastingpapieren moet verzamelen. Er wordt je geadviseerd om je belastingpapieren minimaal 7 jaar te bewaren. Dat kan zijn je belastingaangiften, maar ook jaaropgaven van je werk en bankafschriften. Vroeger was dit belangrijk, omdat alles op papier gedrukt werd. Tegenwoordig is het natuurlijk makkelijker, omdat alles online te vinden is. Het is nog steeds belangrijk dat je dit goed bijhoudt, want de belastingdienst mag belastingaangiften tot 5 jaar terug controleren. Is er dan iets niet in orde? Dan kan het gebeuren dat je nog geld terugkrijgt of geld moet betalen.
Wanneer moet ik mijn belastingaangifte indienen?
Elk jaar moet je je belastingaangifte doen. Dit betekent dat je aan de belasting laat weten hoeveel je dit jaar hebt verdiend. Hierover moet je belasting betalen. Maar het vertelt ook hoeveel eigen vermogen je hebt of hoeveel recht je op bepaalde sociale toeslagen hebt. Het is belangrijk dat dit juist gebeurd. Het is elk jaar zo dat je voor 1 mei van het volgende belastingjaar het moet hebben ingediend, dus bijvoorbeeld voor 1 mei 2023 voor het jaar 2022.
Het kan heel ingewikkeld klinken om je belastingaangifte te doen. Daarom kan het verstandig zijn om bijvoorbeeld een accountant of een belastingadviseur je te laten bijstaan. Zeker wanneer je bijvoorbeeld onder modaal verdiend of als je juist veel eigen vermogen hebt wil je wel dat het allemaal goed gebeurt. Want bij eventuele fouten kan het zijn dat je een boete krijgt of dat je geld terug moet betalen.
Welke documenten moet ik verzamelen om mijn belastingaangifte in te vullen?
Om je jaaropgave goed in te vullen heb je een x-aantal documenten nodig. Denk bijvoorbeeld aan je jaaropgave en je bankafschriften. Maar per persoon kan het ook weer verschillen wat je nog meer nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van ontvangen of betaalde alimentatie wanneer je bent gescheiden. Heb je bepaalde aftrekposten, zoals ziektekosten of studiekosten, dan mag je deze ook bij je aangifte doen. Heb je spaar- of beleggingsrekeningen? Dan wil je overheid daar ook meer over weten.
In de meeste gevallen weet de Belastingdienst al een hoop gegevens, deze worden namelijk landelijk bijgehouden en ingevuld. Bijvoorbeeld door je werkgever of boekhouder. Daarom is het vaak zo dat je vooral moet controleren of de cijfers kloppen in plaats van alles in te vullen. Maar hierover straks meer.
Hoe kan ik mijn belastingaangifte indienen?
Het indienen van je Belastingaangifte gaat steeds gemakkelijker. De makkelijkste weg is via de website van de Belastingdienst. Dit gaat dan via een inlog-systeem waardoor je bij jouw gegevens komt. Zoals we net al zeiden: deze gegevens zijn vaak al grotendeels in gevuld. Inloggen gaat gemakkelijk via je DigiD-gegevens, waardoor je altijd uitkomt bij jouw persoonlijke pagina. De meeste mensen gebruiken deze manier omdat je dan enkel en alleen nog je gegevens hoeft te controleren en eventueel aan te vullen. Maar je hoeft niet helemaal bij nul te beginnen.
Er is tegenwoordig ook een app van de Belastingdienst, zodat je bijvoorbeeld het via je tablet of telefoon kan doen. Toch raden we je wel aan om het via een groot scherm te doen om eventuele fouten te voorkomen.
Als derde optie kun je vandaag de dag ook nog steeds een papieren aangifteformulier opvragen bij de Belastingdienst. Na het invullen kun je deze dan terugsturen naar de Belastingdienst. In deze moderne tijd wordt van deze optie niet meer zo vaak gebruik gemaakt, maar het is dus nog wel nog steeds mogelijk! De kans is wel groot dat je dan veel langer bezig bent dan wanneer je het online regelt.
Hoe kan ik mijn belastingaangifte optimaliseren?
We zeiden het net al eventjes: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. Dan is de slogan van de Belastingdienst en die dekt al jaren de lading. Je aangifte voor de belasting is niet leuk om te doen, maar wel heel belangrijk. Gelukkig kun je het vandaag de dag gemakkelijk optimaliseren. Bijvoorbeeld door hulp te vragen. Er zijn veel manieren om je belastingaangifte uit handen te geven. Uiteraard kost dit geld, want een adviseur doet dat niet zomaar. Maar vaak verdient iemand zichzelf ook weer terug doordat je bijvoorbeeld bepaalde aftrekposten kunt gebruiken die jezelf niet wist. Zoals reiskosten of ziektekosten. Zo kun je meer geld terugkrijgen dan wanneer je het zelf regelt.