Hoe beïnvloeden volgers je sociale media algoritmes?

white samsung android smartphone on brown wooden table

Het is toch wat, al die algoritmes op sociale media. Op basis van jouw gebruik en een aantal slimme foefjes, wordt er bepaalt wat je te zien krijgt. Ben je een paar minuten actief op zoek naar alles wat te maken heeft met een bepaald schoonmaakmiddel, dan kan je er gif op innemen dat je de aankomende tijd wordt platgegooid met dat soort filmpjes en foto’s op je ‘verkennen’ pagina. Fascinerend, nietwaar?

Anyway, we kunnen je nu alvast vertellen dat niemand echt weet hoe een algoritme precies werkt. Dat zou de sociale media namelijk ten nadele komen, omdat er dan misbruik van kan worden gemaakt. Daarentegen kunnen we het wel hebben over het resultaat. Hoe beïnvloeden je volgers bijvoorbeeld het algoritme van je sociale media? En op wat voor manier kan volgers kopen Tiktok een positieve invloed hebben op je engagement en bereik? Je leest het antwoord op die vragen en nog veel meer in deze blog!

Wat is een algoritme op social media?

Sociale media algoritmes zijn complexe sets van regels en data-analyse technieken die bepalen welke berichten gebruikers zien in hun feed. Deze algoritmes houden rekening met verschillende factoren zoals gebruikersinteracties, inhoudstypes en het tijdstip van posten om een gepersonaliseerde gebruikerservaring te creëren. Je kan het zo zien dat er door het algoritme alvast een selectie wordt gemaakt van wat je gaat zien. Het aanbod is tegenwoordig zó groot, dat het onmogelijk is om van alles en iedereen op de hoogte te worden gehouden.

De rol van volgers in algoritmes

Je kan wel bedenken dat volgers ook enige invloed hebben op je algoritme. Hoe meer volgers een account heeft en hoe meer betrokken die volgers bij het account zijn, hoe groter de kans is dat het jou aantrekt. Jij kan dat ook gebruiken voor eigen engagement. Een aantal voordelen van het hebben van veel betrokken volgers, is:

  • Engagement
    Engagement is een van de belangrijkste factoren die algoritmes gebruiken om de zichtbaarheid van je posts te bepalen. Een hoge engagement rate betekent dat je inhoud relevant en interessant is voor je publiek, waardoor het algoritme je posts hoger in de feed plaatst. Dus hoe meer betrokken volgers je hebt, hoe groter de kans is dat je meer wordt gevonden, geliked en gedeeld.
  • Consistentie
    Actieve volgers moedigen je aan om regelmatig inhoud te plaatsen. Tenminste, dat doen ze misschien niet letterlijk, maar ze hebben wel dat effect op jou. Dat je zo consistent bent in het posten, zou ook weer een positieve boost hebben op het algoritme. Regelmatige posts zorgen er namelijk weer voor dat je volgers betrokken blijven en dat je profiel vaker wordt weergegeven in hun feeds. De cirkel is daarmee rond.
  • Authenticiteit
    Algoritmes hechten waarde aan authentieke interacties. Een groot aantal actieve volgers die oprecht geïnteresseerd is in je inhoud, draagt bij aan hogere engagement rates en meer authentieke interacties, wat weer positief wordt beoordeeld. Eigenlijk klinkt het zo best simpel, nietwaar?

Uit deze voordelen blijkt dat zoiets als Instagram volgers kopen zeker aantrekkelijk kan zijn. Hoe meer volgers je hebt, hoe interessanter je ‘schijnbaar’ bent en hoe groter de kans dat je meer ‘echte’ volgers krijgt. Die laatste groep volgers zorgt dan weer voor een hogere betrokkenheid et voilà, het balletje van engagement gaat groeien.

Conclusie

Al met al kunnen we concluderen dat we misschien niet precies weten hoe de algoritmes werken, maar dat je wel van het algoritme gebruik kan maken om jezelf te laten groeien. Mocht je dit ook willen, kijk dan of je een professional kan benaderen voor een verdere uitleg. Veel succes!

Laatste blog berichten