Nederland heeft duidelijk een kenniseconomie, dit is het in de jaren steeds meer geworden. Veel van de productie is verschoven naar het buitenland. Zo is Duitsland natuurlijk nog steeds een groot productieland. Maar desondanks hebben wij ook een aantal grote transportbedrijven. Lang niet zo groot als omringende landen, maar wij zetten ze wel voor je op een rij in dit artikel. Dit zijn de top 10 grootste transportbedrijven in Nederland
DHL
Het Duitse post- en transportbedrijf DHL, is in Nederland de allergrootste. Zo werken er in totaal meer dan 5.000 mensen bij de logistieke dienstverlener DHL. Ook het aantal vestigingen is flink gestegen in de afgelopen jaren dit zijn er in totaal maar liefst 58. We tellen ook in de grote van vierkante meters en zien hier dat er in totaal 842.000 m2 aan waarhuis is dat ze in Nederland in bezit hebben. Een hele grote speler mag je ze dus wel noemen.
DB Schenker
DB Schenker is een partij die in Nederland al vele jaren actief is. Zo Zijn ze in eerste instantie bekend geworden door het vervoer per trein. Dit is dan ook iets dat ze nog steeds veelvuldig doen, maar in de Nederlandse havens zijn ze over zee ook groot geworden. In totaal werken er maar liefst 3.870 werknemers bij de Deutsche Bahn tak in Nederland. Vestigingen zijn er 36, alleen qua waarhuis hebben ze niet veel nodig. Dit komt doordat ze veel op zee werken en vervoeren per trein. Ze komen uit op 236.000 m2 aan waarhuis oppervlakte in Nederland.
XPO Logistics
Bij XPO Logistics focussen ze zich op de supply chain oplossingen markt. Dit betekent wanneer bedrijven graag een dc willen openen, maar hier niet de kracht voor hebben ze een transportbedrijf als XPO Logistics kunnen inschakelen. En dat legt ze geen windeieren. Over de afgelopen jaren is dit van origine Amerikaans bedrijf in Nederland flink gegroeid. 615.000 m2 oppervlakte aan waarhuizen hebben ze in Nederland. Ze werken voor veel grote bedrijven en hebben 3.200 werknemers aan personeel. In Nederland heeft XPO Logistics 25 verschillende vestigingen.
UPS SCS
We zien dat UPS in Nederland ook steeds groter wordt. Dit Amerikaans postbedrijf is net als XPO een Supply Chain Solutions bedrijf. Hierdoor kan je verschillende processen bij hen uitbesteden. Van origine is UPS (United Parcel Service) een bedrijf dat zich richt op postbezorging. Maar in Nederland zien we dat ze zich vooral focussen op de luchthavens. Rondom Schiphol vind je een aantal van hun waarhuizen, maar ook in de haven van Rotterdam. In totaal heeft UPS 2.500 Nederlandse werknemers en 21 waarhuizen.
Bakker Logisitiek
Op plek vijf vinden we eindelijk een Nederland bedrijf. Net an de tweede wereldoorlog werd dit familiebedrijf gestart omdat er behoefte was aan het verzenden en bezorgen van veel voedsel- en kledingpakketten. De hongerwinter was achter de rug en Piet Bakker besloot om in een gat te springen. Het begon met geschenkpakketten die hij ontwikkelde, maar het groeide al snel uit tot Bakker Groep. Inmiddels is Bakker Logisitiek niet meer alleen actief in Nederland, maar eigenlijk praktisch alle Europese landen. Meer dan 2.000 man aan personeel en 334.000 m2 waarhuis oppervlakte in Nederland alleen. Met trots staan ze dan ook in deze lijst vermeldt.
Kuehne + Nagel
Een Zwitsers bedrijf dat zich in het begin vooral heeft gefocust op overzees verschepen is Kuehne + Nagel. Inmiddels is het net als veel transportbedrijven een supply chain oplosser geworden. In totaal hebben ze een waarde van 24 miljard en werken ze over de hele wereld. In Nederland zitten er veel van hun waarhuizen rondom Rotterdam, maar ook in het Noorden van het land vind je een Kuehne + Nagel. Ze werken bijvoorbeeld als retour chain beheerder voor Albert Heijn in de regio Noord-Nederland. In totaal werken er meer dan 2.000 werknemers bij dit bedrijf en hebben ze in Nederland meer dan 22 waarhuizen.
DSV
Je ziet dat er maar weinig logistiek transportbedrijven uit Nederland zelf komen. Zo hebben we DSV de nummer zeven in deze lijst die uit Denemarken komt. Alle vormen van transport zijn ze bekend mee, zo vervoeren ze over land, over zee en met de trein en zelfs door de lucht. In Nederland mag je deze grote speler zeker niet onderschatten, want qua waarhuis grote hebben ze meer oppervlakte dan de nummer 2 en vier bij elkaar. Met bijna 500.000 m2 aan oppervlakte is DSV een grote partij. Ook werkt er 1.900 man aan personeel in Nederland alleen al.
Wim Bosman
Een echte Hollandse naam, Wim Bosman. Eindelijk staat er weer één van eigen bodem in deze lijst. Wim Bosman is in 2017 overleden en had in 1963 besloten om een vrachtwagen te kopen en zijn eigen bedrijf te starten. Door de groei besloot hij om te verhuizen naar s’-heerenberg nabij de grens met Duitsland. Hier groeide Wim Bosman uit tot niet alleen vervoerder over de weg. Hij zag en greep de kans om ook met luchtvaarttransport en scheepsvaarttransport te starten. Inmiddels is het Wim Bosman Groep met verschillende takken en transportbedrijven. Er werken 1.600 werknemers bij Wim Bosman groep en in totaal hebben ze 340.000 m2 aan oppervlakte in bezit. Een groot bedrijf is het dus zeker geworden in de afgelopen jaren.
CEVA Logistics
CEO: Mathieu Friedberg is het hoofd van CEVA Logistics die een 7 miljard aan omzet per jaar genereren. Het hoofdkantoor zit in Marseille, maar inmiddels hebben ze ook in Nederland een flink aantal pandjes: maar liefst 18. CEVA Logistics handelt over de hele wereld en hebben 58.000 werknemers in 160 landen. In Nederland werken er daarvan 1.600. Ze focussen zich vooral op de elektronica en hi-tech markt. TNT N.V. was onderdeel van CEVA, maar in 2006 kondigde ze aan zich van elkaar af te scheiden. Sindsdien draait CEVA op zichzelf.
Rhenus Logistics
In het Latijn betekent Rhenus de Rijn. Dit is een rivier doro langs Dortmund stroomt waar het hoofdkantoor dan ook is gevestigd. Bij Rhenus focussen zich vooral op de binnenvaart en daarom is het niet gek dat dit bedrijf ook veel transport in Nederland heeft. Daardoor hebben ze 1.500 werknemers binnen Nederland en maar liefst 39 locaties in Nederland alleen al. Rhenus komt als 10de en laatste in onze lijst te staan.