Zo val je als kleine webshop op bij het grote publiek

man sitting while holding an open book

In de wereld van e-commerce is het niet altijd gemakkelijk om op te vallen als je pas net bent begonnen met een webshop. Dit geldt met name als je ervoor hebt gekozen om een webshop te starten in iets dat al bestaat. En laat dat nou juist het probleem zijn, want voor bijna alle producten die je maar kan bedenken, bestaat tegenwoordig eigenlijk al iets.

Echter geloven we je dat je, middels de juiste strategieën en aanpak, het mogelijk kan maken om je plekje op de markt te veroveren en succes te behalen. In dit artikel gaan we dieper in op de manieren hoe je als kleine webshop kunt opvallen tussen de giganten en anderen op de markt. Nieuwsgierig? Lees maar gauw verder, want je kunt niet vroeg genoeg met deze strategieën beginnen!

#1 Identificeer je niche

Een van de eerste stappen om op te vallen als een kleine webshop is het identificeren van je niche. Dus, wat maakt jouw webshop uniek? Welke specifieke producten of diensten bied je aan die de grote spelers in mindere kwaliteit kunnen leveren? Door je te specialiseren en te focussen op een specifieke doelgroep, zal je jezelf kunnen onderscheiden van de massa.

#2 Kwaliteit boven kwantiteit

Een veelvoorkomende fout die kleine webshops maken, is proberen te concurreren op prijs en het aanbieden van een breed scala aan producten. In plaats het concurreren, dien je de nadruk te leggen op kwaliteit boven kwantiteit. Je zorgt er hierbij voor dat je maar een aantal producten van hoge kwaliteit aanbiedt en dat ze ook in deze hoge kwaliteit worden geleverd. Om een paar voorbeelden te noemen: pak breekbare spullen in in noppenfolie, zorg dat producten eruitzien als op de foto en wees eerlijk over de kenmerken. Als iemand iets goedkoops en van lage kwaliteit wil kopen, gaat hij of zij namelijk wel naar zoiets als AliExpress of Temu.

#3 Optimaliseer je website

Een professioneel ogende en goed functionerende website is essentieel om op te vallen. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is, snel laadt en goed geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Dit zal je helpen om meer organisch verkeer naar je site te trekken en dat is wat je website aantrekkelijk maakt. Met name in zo’n ontwikkeld land als Nederland zullen mensen veel om het ‘uiterlijk’ en de ‘vindbaarheid’ van je website geven. Ziet er iets namelijk niet ‘gelikt’ uit en zijn er nauwelijks reviews te vinden, dan zal het vertrouwen in je website vrijwel direct minder zijn.

#4 Investeer in de verzending

Niets is vervelender dat een verzending defect bij de klant aankomt. Gelukkig heb je om dat te voorkomen materialen als noppenfolie, zoals je daarnet al hebt kunnen lezen. Echter is dat niet het enige waar je op moet doelen bij de verzending, want ook het verdere verpakkingsmateriaal is iets wat je webshop doet opvallen of niet. Investeer bijvoorbeeld in originele opdrukken op je kartonnen doos en zorg dat die kartonnen doos van goede kwaliteit is. Naast alle andere pakketjes die iemand binnenkrijgt is de klant verrast doordat die van jouw er wél leuk vindt. Is een ander persoon te gast bij klant en ziet hij of zij het pakket liggen, dan zal hij of zij daar direct ook nieuwsgierig naar worden. Iets met ‘gratis’ reclame maken…

Conclusie

Opvallen als een kleine webshop tussen de grote spelers op de markt vereist toewijding, strategie en consistentie. Door je te specialiseren, kwaliteit te leveren, je website te optimaliseren en in te zetten op de manier van verzending, zal je je webshop kunnen laten opvallen. Alvast veel succes en veel plezier met je eigen webshop-avontuur!

Laatste blog berichten