Ben je een bedrijf dat toevallig producten verzendt naar een klant? Dan ben je bij dit artikel aan het juiste adres! Waarschijnlijk ben je op zoek naar punten waar je op moet letten als je een groothandel voor je verpakkingsmateriaal zoekt. Wij geven je die punten, uitgebreid en al en inclusief een complete beschrijving waarom bepaalde aspecten je aandacht zou moeten trekken of niet. Jij bent blij uiteindelijk met de groothandel die je hebt gekozen, de groothandel is blij met jou als klant en jouw eigen klant is blij omdat de bestelde producten in goede orde zijn verzonden. Klinkt als iets dat je wil hebben, nietwaar?
Type verpakking kiezen
Allereerst dien je te kijken of het type verpakking waarnaar je zoekt door de groothandel wordt verkocht. Wellicht zoek je kleine kartonnen dozen voor het verzenden van sierraden of grote, stevige verpakking voor het verzenden van stofzuigers. Dit benoemen we even als je ‘primaire’ verpakking, want naast de schil, heb je wellicht ook wel iets nodig dat je in die verpakking stopt, of te wel je secundaire verpakking. De secundaire verpakking is hetgeen wat je product nog extra zal beschermen tijdens transport. Lees noppenfolie, luchtkussens of papieren opvulling. Vanwege de kosten en andere redenen is het handig om zowel je primaire als secundaire verpakking bij dezelfde groothandel aan te schaffen.
Het belang van duurzaamheid
Overweeg milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen om je ecologische voetafdruk te verminderen en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar duurzaamheid. Je wil eigenlijk dat je verpakkingsmaterialen ook zo stevig zijn, dat de klant ze op een andere manier weer opnieuw verbruikt. Dan is het duurzaamheidsgehalte namelijk nog veel hoger. En als hergebruik geen optie is, zorg dan in ieder geval dat het recyclebaar materiaal betreft, om zo nog een steentje bij te dragen aan de natuur.
Want, stel je eens voor dat je gaat verhuizen. Bij het verhuisdozen kopen kies je, bewust of niet, voor verhuisdozen die heel goedkoop, van lage kwaliteit en van niet-duurzaam materiaal zijn gemaakt. Dan ga, kan en wil je ze niet opnieuw gebruiken voor een andere verhuizing, omdat ze waarschijnlijk tijdens het proces zijn gesneuveld. Zonde van je geld en zonde van de investering. Hetzelfde geldt voor het verpakkingsmateriaal dat je gebruikt: het is zonde van je geld en zonde van de investering als je eigen producten vanwege slap verpakkingsmateriaal defect aankomen.
Kosten drukken
Alles leuk en aardig, maar het is absoluut niet een wens van iemand om de hoofdprijs te gaan betalen. Stel daarom van te voren een realistisch budget vast en zoek naar opties die binnen dat budget passen. Vind je het lastig om een inschatting te kopen? Vraag dan offertes aan bij meerdere groothandels die aan andere wensen van jou voldoen. Een offerte is vaak gratis en kan je veel inzicht bieden in of je wel of niet met een bepaalde groothandel in zee moet gaan.
Imago creëren
En dan tot slot de vraag of de gekozen groothandel ook de mogelijkheid geeft om de merkidentiteit van je merk te versterken. Met andere woorden, kan je het verpakkingsmateriaal ‘eigen’ maken middels opdrukken met je logo en andere ‘persoonlijke’ aspecten. Een verpakking die consistent is met de waarden en boodschap van je merk, zijn doorgaans aantrekkelijker dan verpakkingen die dit niet hebben.
Conclusie
Het inkopen van verpakkingsmaterialen is een strategische beslissing die een directe invloed heeft op je productpresentatie, kosten en duurzaamheid, is onze conclusie. Besteed aandacht aan het type verpakking, de duurzaamheid, de kosten en het merkimago, zodat je de juiste klanten aantrekt en ze een mate van betrouwbaarheid kan leveren.