Letselschade door een onveilig product

Close-up of a senior adult signing a legal document with a focus on hand and gold ring.

We gebruiken heel veel producten, zonder dat we er eigenlijk stil bij staan of deze wel helemaal veilig zijn. Dat komt omdat we er vanuit gaan dat de producten die we kopen, veilig zijn in gebruik. Helaas gaat dit niet altijd goed. Soms veroorzaakt een product letsel. Bijvoorbeeld omdat het niet goed is ontworpen, geproduceerd of niet van een waarschuwing is voorzien. Daar vertellen we je meer over in deze blog.

Wat verstaan we onder een onveilig product?

Een product is niet veilig als het consumenten niet de veiligheid kan bieden die je kunt verwachten. Denk aan een waterkoker die te heet wordt aan de buitenkant. Ook fabricagefouten zorgen voor risico’s, zoals speelgoed met losse onderdelen. Daarnaast spelen gebruiksaanwijzingen een belangrijke rol. Is deze niet compleet? Dan kunnen er ongevallen ontstaan. 

Praktijkvoorbeelden

Er zijn heel veel voorbeelden van onveilige producten die letselschade hebben veroorzaakt. Denk aan een stoel waarvan de poten afbreken, waardoor iemand valt en een been breekt. Of een telefoonoplader die oververhit raakt en brand veroorzaakt. 

Soms gaat het om kleine ongelukken. Helaas zijn er ook ongelukken waarbij mensen blijvend letsel oplopen of zelfs overlijden. Het is daarom belangrijk dat er strenge regels en controles zijn voor producenten. 

Producent en verkoper

De producent kan aansprakelijk worden gesteld als een product letsel veroorzaakt. Dat komt omdat de producent verantwoordelijk is voor het op de markt brengen van een veilig product. Het gaat niet alleen om de fabrikant, maar ook om de importeur en distributeur. 

Daarnaast hebben verkopers een meldplicht. Is er een onveilig product in de omgang? Dan moeten zij deze producten terugroepen of waarschuwen bij problemen. Er kunnen dus verschillende partijen betrokken zijn bij het vergoeden van schade.

Hoe toon je aan dat een product onveilig is?

Het is soms lastig om te bewijzen dat producten onveilig zijn. Als het kan, is het belangrijk om het product te bewaren. Bewaar daarnaast eventuele aankoopbewijzen, foto’s van de situatie en de gebruiksaanwijzing. Soms zijn medische rapporten ook van belang om schade vast te stellen. Er zijn situaties waarbij deskundigen worden ingeschakeld. Zij onderzoeken (en bevestigen) dat het product onveilig was.

Preventie

Consumenten dragen zelf ook bij aan het voorkomen van ongelukken. Door handleidingen zorgvuldig te lezen, waarschuwingen op te volgen en alert te zijn op eventuele terugroepacties, voorkom je veel problemen. Het is ook verstandig om producten van betrouwbare merken te kopen of door te letten op keurmerken die extra veiligheid garanderen.

Uiteraard blijft er altijd een risico dat er iets mis gaat. Daarom is het belangrijk om te weten wat je rechten zijn en welke stappen je kunt nemen. 

Juridische stappen bij letselschade

Loop je letsel op door een onveilig product? Dan kun je een schadevergoeding claimen bij de producent of verkoper. Dit kan via een aansprakelijkstelling. De verzekeraar kijkt dan vaak mee om te beoordelen en te onderhandelen. Soms is er ook juridische hulp nodig.

Veiligheid

Letselschade door een onveilig product is vaak ingrijpend en vaak erg onverwacht. Het gaat er om dat bedrijven veilige producten leveren en dat consumenten voorzichtig omgaan met de producten die ze gebruiken. Hierdoor wordt, vanuit beide partijen, de kans op letselschade kleiner.

Laatste blog berichten