Met name voor kleinere retailers met een webshop en kleinere e-commercespelers kan het heel interessant zijn om je producten op grote marktplaatsen zoals Bol.com te zetten. Deze platforms bieden een enorm bereik dat jij in je eentje, hoe goed je SEO inspanningen ook zijn, nooit zult bereiken. Maar ook als je een listing hebt op Bol.com gaat het natuurlijk niet vanzelf. Hoe zorg je dat je jouw omschrijvingen optimaliseert voor de beste vindbaarheid op Bol.com?
De enorme voordelen van een landelijk platform
Heb je een webshop en ben je niet van het kaliber Wehkamp, dan is de kans groot dat het moeilijk wordt om veel klanten te vinden, zeker als jij producten of diensten verkoopt waar veel concurrentie in is. Je hebt dan een veel grotere slagingskans als je jouw producten aanbiedt via een groot landelijk platform zoals Bol.com. Zij hebben door hun omvang en ijzersterke SEO een zeer goede vindbaarheid. Typ maar eens een zoekwoord in dat gerelateerd is aan jouw product en je zult zien dat Bol.com heel goed scoort in de zoekresultaten van Google. En daarnaast zijn er vele mensen die Google overslaan en direct gaan zoeken op Bol.com. Daarnaast biedt het platform ook allerlei ondersteunende diensten zoals logistiek en marketing tools. Daar wil jij dus ook een listing, zoals dat heet, hebben.
En dan loopt de zilvervloot vanzelf binnen? Nou nee. Want dan is het zaak dat jij binnen het platform goed scoort en komt bovendrijven als iemand zoektermen invoert die voor jouw business relevant zijn. Ook dan is het zaak om jouw productomschrijvingen en titels te optimaliseren.
Optimalisatie binnen Bol.com
Die optimalisatie bereik je door jouw productomschrijvingen en producttitels aan te passen op de relevantie van de zoektermen die de bezoekers van Bol.com gebruiken. Verkoop jij korte broeken en noem jij die zo, maar blijkt dat het publiek vooral zoekt naar “shorts”, dan zul jij minder goed gevonden worden dan wanneer je de term “shorts” had gebruikt. Je wilt dus, kortom, de zoektrends van bol.com producten bekijken om op die manier jouw listing te kunnen optimaliseren. Daarbij kun je ook handig gebruik maken van de overzichten van gerelateerde termen en varianten en van de zoekwoordvergelijker die je allemaal via bolmate.nl in overzichtelijke rapportage krijgt. En daarmee kun je nog verder optimaliseren, bijvoorbeeld door het aanbieden van verwante producten die je aanvankelijk niet op bol.com had willen plaatsen.
En deze optimalisatie doe je niet alleen wanneer je je producten op Bol.com zet; het is een continue proces. Want trends, en dus ook zoektermen, veranderen voortdurend en als jij daar in mee wilt gaan zul je op de hoogte moeten blijven van wat het publiek van Bol.com, jouw potentiële klanten dus, aan zoektermen gebruikt.
Nog meer omzet? Slim zijn!
Een slimme ondernemer gaat echter nog een stapje verder dan enkel het beste score met de bestaande producten op Bol.com. Want als jij met behulp van de handige tools van bolmate.nl inzicht hebt in wat trending is op het platform dan heb je misschien ook wel de gelegenheid om die producten waar veel naar wordt gezocht te gaan verkopen. Je kunt dus eigenlijk met dit handige tool heel snel goede suggesties krijgen hoe je met productdifferentiatie jouw omzet kunt vergroten. Daar zijn dan geen dure marktonderzoeken voor nodig, want je krijgt de trends op een presenteerblaadje aangereikt.


