In de wereld van incasso’s waren handmatig processen en traditionele communicatiemethoden nooit weg te denken, maar dankzij digitalisering heeft dit inmiddels een grote transformatie ondergaan. De technologische vooruitgang heeft de efficiëntie van incassoprocessen verbeterd en gezorgd voor hogere herstelpercentages. Dankzij automated debt collection software is het voor incassobedrijven een stuk makkelijker geworden om het incassoproces optimaal in te richten.
De kracht van omnichannel-aanpak
Waar er voorheen vaak gebruik werd gemaakt van brieven, e-mails of telefoontjes, is tegenwoordig een breed scala aan digitale communicatiekanalen inzetbaar. Denk hierbij aan sms’jes, social media en in-app notificaties. Dit kan effectiever zijn en beter aansluiten bij de voorkeuren van sommige klanten. Deze omnichannel-aanpak stelt incassobedrijven in staat om de communicatie te personaliseren en klanten te bereiken via de kanalen die zij het meest vertrouwen of gebruiken.
Door meerdere kanalen te gebruiken wordt niet alleen de bereikbaarheid verbeterd, maar het verhoogt ook de kans dat klanten tijdig reageren. Wanneer bijvoorbeeld geanalyseerd wordt dat een klant sneller reageert op een sms’je in plaats van een belletje, kan in het systeem automatisch prioriteit gegeven worden aan sms-communicatie. Het voordeel hiervan is dat het proces versnelt en dit eerder leidt tot betalingen.
Een innovatief communicatiemiddel: in-app notificaties
Als we kijken naar de digitalisering bij debt collection, dan is een interessant communicatiekanaal de in-app notificatie. Het is een krachtig middel om klanten te herinneren aan openstaande betalingen als zij gebruik maken van de mobiele app voor klantbeheer.
Als een incassobedrijf kiest voor een collection app voor klantbeheer zoals Loxon, dan biedt dat verschillende voordelen. Ze bereiken klanten op een moment dat ze al betrokken zijn en de app zelf actief gebruiken. Dit vergroot de kans dat klanten direct actie ondernemen. Bovendien worden deze meldingen vaak snel opgemerkt en het is minder opdringerig dan telefoontjes.
Deze notificaties kunnen zelfs ook gepersonaliseerd worden op basis van het gedrag van de klant. Doordat je eenvoudig data kan verzamelen in de incasso app, is er goed te zien wanneer een klant bijvoorbeeld alleen regelmatig zijn saldo checkt, maar geen betaling verricht. Hier kan op ingespeeld worden en een herinnering verzonden worden die de klant eraan herinnert om de betaling af te ronden.
Versnelling van het incassoproces
Digitalisering versnelt het incassoproces op verschillende manieren:
Directe communicatie: meerdere digitale kanalen bieden directe communicatie met de klant. Ze ontvangen direct meldingen en dit verkort de reactietijd.
Responspercentages zijn hoger: Wanneer klanten worden bereikt op hun voorkeurskanalen met gepersonaliseerde berichten, zijn ze eerder geneigd om ook te reageren en de berichten niet te negeren.
Geautomatiseerde follow-ups: Het voordeel van digitale systemen zoals Loxon is dat het mogelijk is om automatische incasso’s en opvolgberichten te sturen. Dit zorgt voor een efficiënter proces.
Kortom, de digitalisering heeft de incasso van schulden getransformeerd waarbij er nu een snellere en efficiëntere aanpak mogelijk is. Op zoek naar incasso software of een collection app? Dankzij debt collection Loxon software automated debt is het voor incassobedrijven mogelijk om hun digitale incassoproces optimaal in te richten.