Effectieve strategieën voor het vinden van klanten als zelfstandige professional

man wearing white sweatshirt using laptop computer sitting on sofa chair

Op een moment in je leven heb je gekozen voor een pad als zelfstandige professional. Of dat nu een bewuste of juist gewilde keuze was, je bevindt je nu in een situatie waarin je eigen baas bent. Supergaaf natuurlijk, maar dan is het wel zo prettig als je wel daadwerkelijk aan het werk kan.

Want, anders dan vele niet-zzp’ers wellicht denken, is dat sommigen van jullie steeds lose opdrachten aannemen voor een bedrijf. En dus niet alleen maar bezig zijn met een eigen bedrijf draaiende houden, of iets in die trant. In deze blog zullen wel je in elk geval effectieve strategieën leveren, zodat ZZP opdrachten vinden een stuk gemakkelijker wordt. Lees je gauw verder?

Strategie 1: Netwerken

Je vindt het op voorhand wellicht wat ongemakkelijk, maar eenmaal bezig, zal je zien dat het je wat oplevert. We hebben het natuurlijk over niets anders dan netwerken. Je bouwt hiermee namelijk een sterk professioneel netwerk op, wat mogelijk kan leiden tot nieuwe opdrachten. Neem deel aan branche-evenementen, conferenties en workshops en investeer in je online zichtbaarheid op een platform als LinkedIn.

Strategie 2: Online aanwezigheid

Over die online zichtbaarheid gesproken, überhaupt je online aanwezigheid is in de wereld van nu steeds belangrijker. Mogelijk zal een proffesionele websites die jouw diensten, ervaring en recensies presenteert, je wat beter voor de dag doen komen. Middels SEO (zoekmachineoptimalisatie) kan je ervoor zorgen dat je website beter wordt gevonden door klanten.

Strategie 3: Actief zoeken

Je moet niet denken dat het je vanzelf allemaal zomaar komt aanwaaien. Ben je geïnteresseerd in iets heel specifieks, dan kan je zo freelance opdrachten vinden online. Het handige daaraan is overigens dat je ervaring kan opdoen op verschillende plekken én nog steeds veel vrijheid hebt in het indelen van je tijd. Zolang je de opdracht maar naar wens uitvoert, natuurlijk.

Strategie 4: Mond-tot-mondreclame

Lever uitstekend werk voor bestaande klanten, zodat zij jou aanbevelen aan anderen. Dit is naar onze mening nog altijd de beste manier van reclame. Het kost je niks, er is daadwerkelijk een enthousiaste ervaring over je werk én je krijgt er ook nog eens meer werk voor. In plaats van dat je zelf op zoek gaat naar klanten, komen ze naar jou toe!

Strategie 5: Eerlijke prijzen

Iemand met dezelfde ervaring als jij die zichzelf aanbiedt voor twintig euro minder per uur, is aantrekkelijk dan jij die net iets boven het budget van de mogelijke werkgever gaat zitten. Met andere woorden, informeer goed naar tarieven en bedenk of jij daar in mee kan gaan of toch moet zoeken naar een bedrijf met een groter budget.

Conclusie

Door een combinatie van bovenstaande strategieën te gebruiken en consistent te blijven in jouw inspanningen, kan je jouw klantenbestand als zelfstandige professional laten groeien. En is het niet om je bestand te laten groeien, dan is het wel om ervaring op te doen en op die manier je kennis en kunde te vergroten. Het leven als ZZP’er is misschien soms wat onzeker, maar je hebt daar wel degelijk zelf een aandeel in!

Laatste blog berichten