Bomont retour: tips voor succesvol retourneren

assorted clothes in wooden hangers

Stel je voor: je hebt online gewinkeld bij Bomont en je hebt jezelf een modieuze outfit aangeschaft die er op het scherm uitzag alsof het speciaal voor jou was gemaakt. Maar dan arriveert het pakket en, tja, laten we zeggen dat het lijkt alsof de kleding eerder heeft gediend als vermomming voor een verkleedfeest van de lokale carnavalsvereniging.

‘Wat nu?’ horen we je denken. Geen paniek! In deze blog zullen we je uitleggen op welke manier je een artikel kan retourneren aan Bomont. We zullen ingaan op retourvoorwaarden, op retourmogelijkheden (want dat zijn er nog al wat) en nog veel meer relevante informatie. Lees je gauw verder? Wij staan graag voor je klaar.

Manieren van retour

Nu kan je tot 30 dagen na ontvangst bepalen of je een artikel wil houden. Mocht je toch ontevreden zijn, dan kies je ervoor een artikel te retourneren. Het is overigens in die 30 dagen niet de bedoeling dat je het artikel gaat dragen zoals je dat met een ander item uit je kledingkast zou doen.

Tip 1: bestel je online kleding, dan is het verstandig om het kledingstuk te behandelen zoals je dat in een winkel zal doen. Dus, passen mag, maar je gaat er niet mee uiteten of gooit het in de wasmachine. De labels blijven eraan vastzitten en het is onbeschadigd.

Wijze 1: Retourneren in de winkel

Woon je in Zeeland, Brabant of Zuid-Holland of ben je daar binnenkort in de buurt? Dan is het misschien een optie om je artikelen te retourneren in de winkel, dat is namelijk gratis! Je neemt de artikelen mee in een pakketje waar je je retourformulier aan hebt toegevoegd. Op dat retourformulier vul je in waarom je het artikel retour wil doen. Dan weten zij wat anders kan, van wie het pakket komt en of je het artikel bijvoorbeeld wil ruilen.

Wijze 2: Retourneren via de post

Tja, we maken het je nóg wat lastiger, want bij het retourneren via de post moet je nog steeds kiezen. Kiezen tussen twee opties, al denken we dat je na het lezen van de opties al gauw voor één keuze gaat (die van DHL), gezien het prijsverschil.

Retour via PostNL

Bij PostNL verstuur je je pakket in principe op eigen gelegenheid. Alle kosten reken je direct af en zijn dus voor eigen rekening. Als je slim dacht te zijn en het als brievenbuspakket te versturen, omdat dat goedkoper is, heb je het mis. Althans, dan krijg je geen verzendbewijs en kan er niks meer voor je worden gedaan als het pakket kwijtraakt. Je ‘moet’ hoe dan ook voor de duurdere optie kiezen.

In ieder geval is dit het retouradres:

Bomont Retourenafdeling
Anodeweg 62
4338 RA Middelburg

Het pakket dat je inpakt omvat de te retourneren artikelen en het retourformulier.

Tip 2: Ben je het retourformulier kwijt? Neem dan contact op met de klantenservice of print het wettelijke herroepingsdocument uit.

Retour via DHL

Retourneren via DHL is niet gratis, maar wel een stuk goedkoper dan je met PostNL zal doen. Een retour via deze weg verloopt ook op een redelijk simpele manier. Namelijk:

  • pak het pakket inclusief retourformulier in
  • plak het meegeleverde retourlabel zichtbaar op de buitenkant van het pakket
  • ga naar het dichtstbijzijnde DHL ServicePoint en geef daar het pakket af. De retourkosten (€2,95) worden in mindering gebracht op de terugbetaling
  • bewaar het verzendbewijs goed tot het moment dat je per mail bent genotificeerd van de ontvangst

Tip 3: Als je een artikel wil ruilen, kijk dan eerst even of het alternatief het op dat moment wel op voorraad is. Dat maakt de kans groter dat je daadwerkelijk het alternatief krijgt opgestuurd.

Restitutie

Goed, op welke manier je je artikel ook retour hebt gedaan, je kan na ontvangst bij het retourcentrum wachten op je terugbetaling. Vanaf het moment dat je retour is verwerkt en je hiervan bent genotificeerd op de mail, duurt het ongeveer (tot) 7 werkdagen voordat je je geld terug hebt. Je krijgt het geld terug op de manier waarop je in eerste instantie hebt afgeleverd.

Een uitzondering geldt voor diegene die via Riverty hebben besteld. Zij zullen binnen drie dagen na ontvangst een mail sturen met de aangepaste factuur.

Ohja, er is een aantal uitzonderingen op het feit dat je alles kan retourneren. Artikelen waar niks meer mee kan worden gedaan, zijn:

  • beschadigde en gedragen artikelen en/ of artikelen die gedragen zijn
  • (al) beschadigde artikelen die je hebt geprobeerd te maken
  • artikelen die niet werken/ intact zijn door het onjuist opvolgen van de gebruiksaanwijzing

Let daar dus goed op, want het zou zonde zijn als je een smak geld kwijt bent.

FAQ

Nog een aantal antwoorden op veelgestelde vragen, zodat je straks écht aan de slag kan met het in werking stellen van de retour.

Een artikel is beschadigd binnengekomen, (hoe) moet ik die retourneren?

Als bijvoorbeeld door de post je pakket en daarmee je bestelde product is beschadigd, dan dien je z.s.m. contact op te nemen met de klantenservice. Hetzelfde geldt voor het ontvangen van een verkeerd artikel. Na het contact beslissen de medewerkers over een passende oplossing.

Wat als ik te laat ben?

Het wettelijke herroepingsrecht heeft een ‘retourtermijn’ van 14 dagen, bij Bomont krijg je er al 30. Er kan na deze 30 dagen dus niets meer voor je worden gedaan. Denk jij dat je toch om wat voor reden dan ook nog steeds recht hebt om je artikel te retourneren, dan zal je contact op moeten nemen met de klantenservice van Bomont. Wij (van Poen) kunnen je hier niet bij helpen.

Wanneer krijg ik mijn ontvangstmail van de retour binnen?

Die termijn hangt af van een aantal factoren. Bedenk je bijvoorbeeld dat in drukkere periodes zoals de decembermaand het gemiddeld langer duurt dan in een rustige week in het voorjaar.

Kijk aan, nu ben je helemaal voorzien van alle informatie die je nodig hebt om een artikel retour te doen aan Bomont. Succes en geniet van alle kleding die wél past!

Laatste blog berichten