Het is je vast niet ontgaan dat het aantal bedrijven in Nederland de laatste jaren enorm in de lift zit. Uit cijfers van het CBS blijkt zelfs dat er inmiddels meer dan 2 miljoen bedrijven in ons land te vinden zijn. Je kunt dus gerust zeggen dat ondernemen booming is. Dat betekent dat wanneer je een onderneming wil verkopen dit misschien wel hét moment is om dat te doen.
Een bedrijf verkopen doe je niet zomaar. Daar wil je het natuurlijk het liefst wel een goede deal mee maken. Door een waardebepaling bedrijf te laten uitvoeren, weet je precies wat je kunt krijgen voor je onderneming. Maar: hoe haal je nou het beste uit die prijs? In dit artikel lees je meer over het verkopen van je bedrijf tegen een zo hoog mogelijke prijs.
Waardebepaling bedrijf: weet wat je bedrijf waard is
Voordat je je onderneming op de markt zet, is het goed om te weten hoeveel geld het geheel überhaupt waard is. Grote kans dat je daar erg nieuwsgierig naar bent, zodat je een beetje weet hoeveel geld je ermee kunt verdienen. Helaas bestaat er geen algemeen geldende formule om binnen enkele minuten de waarde van je bedrijf te bepalen. Zo is de koopprijs iets anders dan de waarde en hangt de koopprijs af van een aantal factoren, zoals:
- Cash en debt free: de waarde van het aantal saldo schulden en vrije cash
- Het netto werkkapitaal
- Onttrekkingen na effectieve datum (ook wel leakage genoemd)
- Verdeling transactiekosten
- Conditionele/uitgestelde betaling.
Hoewel er geen vaste formule is om binnen no time de bedrijfswaarde te weten, kun je wel een aantal vuistregels gebruiken om daarachter te komen. De meest bekende hiervan is de zogeheten EBITDA multiple per sector, een methode die veel bij kleinbedrijf en middenbedrijven wordt gebruikt. Ook kun je de bedrijfswaarde berekenen aan de hand van de discounted cashflow (DCF). Het is aan te raden om dit rekenwerk over te laten aan een expert, dus huur zeker een bedrijf in dat voor jou de waardebepaling kan doen, zodat je alles uit de verkoop kunt halen.
Hogere prijs vragen door het juiste moment van verkopen
Een bedrijf verkopen is iets dat je eigenlijk altijd wel kunt doen. Wil je er echter gegarandeerd een goede prijs voor krijgen, dan moet je weten wat de beste timing is. Let daarbij op de beste timing binnen de organisatie zelf en op de beste timing op de markt. Zo zien we dat er momenteel veel te doen is op de arbeidsmarkt. Sinds de coronacrisis is menig Nederlander voor zichzelf begonnen en zijn er heel wat bedrijven verkocht. Het aantal bedrijven in Nederland blijft sindsdien maar groeien. Er is dus veel interesse in ondernemen in ons land.
De kans is daarom groot dat wanneer je een goedlopend bedrijf hebt, je deze kunt verkopen op de huidige markt. We hebben het specifiek over goedlopend, omdat een organisatie dat al over zijn hoogtepunt is natuurlijk minder snel verkoopt dan een bedrijf dat kan laten zien dat er sprake is van een groeiende omzet. Merk je dus dat je al een hele tijd positieve cijfers hebt binnen je onderneming en dat die omzet en winstgevendheid nog steeds aan het groeien is? Dan is dat het beste moment om te kiezen voor je bedrijf verkopen of in ieder geval de beste timing om er een echt goede prijs voor te kunnen krijgen.
Zorg voor een aantrekkelijke onderneming met dito werknemers
Tot slot helpt het natuurlijk om een bedrijf aan te kunnen bieden dat daadwerkelijk meerwaarde heeft. Een potentiële koper wil immers ook weer geld verdienen met de onderneming. Zorg ervoor dat hij of zij direct inziet wat de mogelijkheden zijn en welke kansen er nog te pakken vallen. Om dit duidelijk aan te kunnen bieden, is het aan te raden om een profielschets te maken. Zet overzichtelijk op papier wat de meerwaarde van je bedrijf is en waarom het interessant is voor potentiële kopers. Hierbij is het prettig om een beknopte weergave van de omzetcijfers te geven.
Daarbij vermeld je de bedrijfsactiviteiten, evenals de sterke punten en mogelijk zwakke punten (met positieve woorden) van je organisatie. Heb je werknemers in dienst dan omschrijf je eveneens het team en hun sterke kanten. Het voordeel van goede werknemers voor de nieuwe eigenaar is dat hij of zij zo een volledig goedlopend bedrijf over kan nemen. Daar kun je zeker het nodige geld voor vragen. Neem dit allemaal mee wanneer je gaat zitten met een expert die je helpt bij de waardebepaling van je bedrijf. Op die manier kun je hopelijk (flink) wat geld overhouden aan een succesvolle onderneming.