Marketing is iets dat onlosmakelijk verbonden is aan jouw bedrijf. Marketing is misschien een ontzettend groot begrip. Maar heeft vooral te maken met het vergroten van jouw naamsbekendheid en het aantrekken van nieuwe klanten of het verkopen van je producten. Hoe je dit lokaal aanvliegt? Dat vertellen we jou in deze blog.
Het internet lijkt dé plek voor marketing. Maar online is de wereld oneindig groot. Als jouw bedrijf vooral lokaal opereert is het veel prettiger om marketing lokaal te houden. Maar hoe doe je dat? Wij vertellen je 5 opties.
1. Zorg voor flyers
Flyers maken werkt nog steeds. Vaak is een flyer kleiner dan een A4. Het is dubbelzijdig gedrukt en er wordt doorgaans een glimmend niet al te dik papier gebruikt. Flyers zijn bedoeld om snel de aandacht te trekken van jouw potentiële klant. En je wil dat er een duidelijk CTA, call to action, aan de flyer is verbonden. Flyers leg je natuurlijk neer op plekken waar jouw doelgroep vaak te vinden is. Of deel de flyers uit op straat. Let er wel op dat je dit vooraf moet aankondigen bij jouw gemeente. Het verschilt per gemeente of dit is toegestaan.
2. Lokale evenementen of sponsoring
Wie lokaal gezien wil worden, doet er wijs aan om regelmatig mee te doen met lokale evenementen. Ook kan je kiezen voor sponsoring. Denk bijvoorbeeld aan het sponseren van een voetbalteam. Op deze manier zorg je ervoor dat je jouw naamsbekendheid in de regio snel vergroot.
3. Ga naar netwerkbijeenkomsten
Lokale netwerkbijeenkomsten kunnen een bron van leads zijn. Potentiële klanten vind je vooral bij netwerkbijeenkomsten als je binnen het B2B-gebied werkzaam bent. Er worden overal lokale netwerkbijeenkomsten georganiseerd. Maar kijk bijvoorbeeld ook eens bij de Kamer van Koophandel of sluit je aan bij een zakelijke vereniging. Netwerkbijeenkomsten zijn al lang niet meer zo eentonig als vroeger. Zo wordt er tegenwoordig hip geborreld of een potje padel gespeeld tijdens een netwerkbijeenkomst!
4. Adverteren
Wist je dat heel veel lokale bedrijven nog steeds veel leads verzamelen door lokaal te adverteren? Deze ‘plaatselijke suffertjes’ worden toch nog steeds goed gelezen. Ook hebben veel wijken, buurten en steden steeds vaker een eigen website. Ook is het goed om niet alleen te betalen voor je advertenties. Maar kijk ook eens of je de lokale pers en media kunt strikken voor een leuk artikel. Dit kun je ook doen door een persbericht te sturen of een leuke aankondiging. En een wat denk je van een reclamebord langs de kant van de weg? Abri-reclame werkt ook nog steeds!
5. Google Mijn Bedrijf en goede recensies
Zorg ervoor dat jouw Google Mijn Bedrijf goed is ingesteld. Dit valt namelijk óók binnen marketing. Wanneer potentiële klanten gaan googelen op jouw werkgebied dan wil je wel dat ze bij jou uitkomen. Je wilt dat je contactgegevens goed staan, maar ook je openingstijden bijvoorbeeld. Hierbij helpt het ook om goede recensies te hebben. Vraag hier actief naar. Door hier actief naar te vragen, weet je zeker dat je meer en meer recensies zult verzamelen.
Vind je het lastig om dit allemaal op te zetten? Of wil je hulp bij jouw lokale marketingstrategie? Een projectmanager kan je hierbij helpen. We schreven hier eerder een blog over.