Daalt je omzet? Of heb je het gevoel dat de omzet van je onderneming stil blijft staan? En ben je op zoek naar manieren om de omzetgroei te stimuleren? Dan ben je hier aan het juiste adres.
De omzet van een bedrijf vertelt uiteraard veel. Het legt de pijnpunten bloot en toont of het goed of juist minder goed gaat met een onderneming. Om een bedrijf gezond te houden, is het belangrijk om jaarlijks toch weer enige groei te creëren.
Zodra die groei tot stilstand dreigt te komen of de cijfers juist afnemen, moet je er alles aan doen om dit weer recht te trekken.
Maar hoe zorg je er voor dat je omzet binnen korte tijd weer toeneemt? Hier volgen drie tips.
1. Meer aandacht voor bestaande klanten
Bedrijven zetten nog te vaak in op het aantrekken van nieuwe klanten. De bestaande klanten zijn echter minstens net zo waardevol en mogen niet vergeten worden. Investeer daarom zeker in database management en zorg ervoor dat alle opgeslagen data van bestaande klanten op orde is. Database management uitbesteden bij OptimaData is een slimme manier om snel meer data te verzamelen en op een slimme manier te verwerken. Op basis van die data kan namelijk sneller contact worden gezocht en kan informatie worden gegeven die specifiek relevant is voor deze klant.
Bestaande klanten aantrekken kan op verschillende manieren. Het is bovenal belangrijk om terug de aandacht te trekken. Bijvoorbeeld door actief te zijn op social media, op de klant afgestemde mails te versturen of door met extra aantrekkelijke aanbiedingen te komen.
Gebruik de juiste tools om contactmomenten met de klant vast te leggen en waardevolle informatie te verzamelen. Zo wordt geen enkele klant vergeten, hebben ze het gevoel gezien te worden en beschik jij over belangrijke data om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Gebruik eventueel de diensten van bedrijven zoals www.optimadata.nl om de data veilig en snel op te slaan en hier proactief mee aan de slag te gaan.
2. Investeer in het trainen van medewerkers
Vaak wordt er te weinig geïnvesteerd in het trainen en opleiden van medewerkers. Jij wil straks de klanttevredenheid omhoog zien schieten. Dat het aantal verkopen flink toeneemt. Daar heb je goed en kundig personeel voor nodig. Investeren in opleidingen levert op de lange termijn dan ook heel veel op. Zo zorg je ervoor dat jouw medewerkers op de beste manier weten om te gaan met de klant en hun productiviteit flink kunnen laten toenemen. Dat merk je uiteindelijk ook weer terug in de omzet.
3. Prijzen verhogen
De makkelijkste en snelste manier om de omzet te verhogen, is door het verhogen van de prijzen. Dit moet echter wel op slimme wijze worden gedaan. Het is belangrijk dat je een goede concurrentiepositie weet te behouden. De prijsopbouw moet wel uit te leggen zijn aan de klant. Als je te hoog gaat zitten, kan dit juist klanten weghouden. Daarom is het belangrijk dat je de prijzen met zorg kiest. Houd ook rekening met psychologische factoren en de bereidheid om meer te betalen.


