3 tips bij het oprichten van een BV 

person writing on white notebook

Het kiezen van een rechtsvorm is misschien wel één van de belangrijkste beslissingen die je moet nemen als ondernemer. Hoewel de eenmanszaak vooral onder startende ondernemers erg populair is, behoort ook de bv tot de mogelijkheden. Opvallend genoeg zien we vaak dat starters eerst beginnen als bv en de rechtsvorm na verloop van tijd (zodra het bedrijf groeit) laten omzetten naar een bv. Dat is ook niet zo gek, want een bv kan veel voordelen opleveren. 

Toch is het ook niet vreemd als je met vragen zit. Bij het oprichten van een bv komt veel kijken en je wil er ook zeker van zijn dat je de juiste beslissing maakt. Lastig, nietwaar? Daarom helpen we je in dit artikel graag op weg aan de hand van de volgende drie tips. 

  1. Weet aan welke voorwaarden je moet voldoen 

Het oprichten van een eenmanszaak is vrij gemakkelijk. Je hoeft je bedrijf enkel in te schrijven bij de KvK. Dit kost ook nauwelijks iets. Bij het oprichten van een BV komt wel wat meer kijken. Zo is bijvoorbeeld een akte door de notaris verplicht. 

Gelukkig zien we ook dat het oprichten van een bv door de jaren heen toegankelijker is geworden. Voorheen was bijvoorbeeld een startkapitaal van 18.000 euro verplicht. Inmiddels is een startkapitaal geen vereiste meer sinds de flex-bv. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om een bv te starten en zijn er vrij weinig voorwaarden waar je aan moet voldoen. 

De enige verplichtingen zijn dat je bedrijf ingeschreven moet zijn (of worden) bij de KvK en dat er een oprichtingsakte moet worden gemaakt door een notaris. Hoewel een startkapitaal niet meer verplicht is, moet er dus wel rekening worden gehouden met oprichtingskosten. Deze kunnen toch al snel oplopen tot honderden euro’s. 

Gelukkig zijn er diverse bedrijven die het inmiddels nog gemakkelijker maken om een bv op te richten. Een holding oprichten bij firm24 gaat bijvoorbeeld geheel online. Je hoeft geen stap in een notariskantoor te zetten. Dat scheelt niet alleen veel tijd, maar ook een hoop kosten. Bovendien word je van veel advies voorzien, zodat je zeker weet dat je de juiste keuze maakt. Dergelijke tussenpersonen zijn dan ook zeer waardevol. 

  1. Meer administratief werk 

Bij het oprichten van een bv horen ook andere administratieve werkzaamheden. Daardoor bestaat de kans dat je je administratie geheel anders moet gaan inrichten. Het is daarom verstandig om nog voordat je een bv opricht eerst contact te leggen met een boekhouder of accountant. Deze kan jou helpen om hier meer structuur in aan te brengen en tevens voordelen wat het loont om een bv te starten. 

  1. Maak een zorgvuldige afweging 

Nederland kent verschillende rechtsvormen voor bedrijven. Het een is niet beter dan het ander. Dit is geheel afhankelijk van de persoonlijke situatie. Daarom is het belangrijk om zelf alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen en kritisch te kijken naar wat voor jou de beste optie is. Kom je er niet uit? Vraag dan eventueel om advies van het KvK-adviesteam. 

Laatste blog berichten